niedziela, 16 lipca 2017

80 lat usypania Kopca Wyzwolenia w Piekarach Śląskich

Witajcie,
w czerwcowe niedzielne i bardzo upalne popołudnie razem z rodzinką wybraliśmy się na Kopiec Wyzwolenia, gdzie odbywały się uroczyste obchody jego usypania. I to 80-te. Tak, nasz Kopiec ma już 80 lat. 
Kopiec Wyzwolenia znajduje się w zachodniej części Piekar Śląskich, pomiędzy ulicami Obwodową, Jana Pawła II oraz Wyzwolenia. 
Kopiec został usypany w latach 1932-37, upamiętniając w ten sposób 250 rocznicę przemarszu pod Wiedeń przez ziemie śląskie wojsk króla Jana III Sobieskiego oraz 15 rocznicę wejścia części Śląska w granice odrodzonej Polski. 
Ziemię pod Kopiec przywieziono z wielu regionów Polski, z miejsc pamiętnych bitew (m.in. spod Grunwaldu).
20 czerwca 1937 roku odbyło się uroczyste poświęcenie Kopca przez ks. prałata Wawrzyńca Puchera w obecności m.in. wicepremiera Eugeniusza Kwiatkowskiego i wojewody śląskiego Michała Grażyńskiego.
Kopiec wznosi się na wysokość 356 m n.p.m., a 20 m od poziomu gruntu. Średnica jego podstawy wynosi 64 m.
U podnóża Kopca umieszczono tablice oddające cześć Wojciechowi Korfantemu i powstańcom śląskim.
Ze szczytu Kopca można zobaczyć wieże piekarskich kościołów, bazyliki i kalwaryjskiego oraz wieżę wyciągową kopalni „Julian”. Na północy widzimy Kozłową Górę i Jezioro Świerklaniec, a także krajobraz rolniczo-leśny garbu tarnogórskiego z Winną Górą, na zachodzie najbliższa jest Księża Góra. Szczególnie ciekawa jest panorama rozciągająca się od południowego wschodu po południowy zachód. Widać wieże kościołów i zakładów przemysłowych, od Huty „Katowice” w Dąbrowie Górniczej po Radiostację w Gliwicach. Przy idealnej widoczności, korzystając z lornetki, dostrzeże się szczyty Tatr i Sudetów.  

Zapraszam na migawki z obchodów 80-lecia usypania Kopca Wyzwolenia :o)
 



















I na koniec... MY :o)



I to by było na tyle...

Udanej niedzieli Kochane :o)
 

11 komentarzy:

  1. fajny ten kopiec, nigdy tam nie byłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a widok z niego przy dobrej pogodzie jest powalający :o)

      Usuń
  2. Ja akurat nie mogłam tym razem być :(
    Ale na pewno jeszcze nie jedna impreza będzie :P
    Zresztą jak nie tu to np w Dobieszowicach :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie byłam tam nigdy. Daleko od mojego miejsca zamieszkania niestety

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będziesz mieć okazję to zapraszam na Kopiec :o)

      Usuń
  4. Nigdy nie byłam w Piekarach ale przejeżdżałam. Witaj ponownie kochana, zostań....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam do Piekar.. i tutaj. Zostaję na stałe.. i nigdzie się nie ruszam :o)

      Usuń
  5. Chciałam iść na tą imprezę, ale mój Men miał inne plany i koniec końców nie byłam :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Informacje znajdujące się w tym wpisie są bardzo ciekawe :) Piękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wooooo, odlotowe zdjęcia. No i ten kopiec. Robi wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)

Każdy komentarz, dodanie do obserwowanych dodaje mi motywacji do dalszego pisania i wiem że ktoś czyta mojego bloga.

Razem twórzmy tego bloga.

Wasza opinia jest dla mnie bardzo ważna :)

Pamiętaj NIE SPAMUJ !