wtorek, 14 stycznia 2014

Kosmetyki - sprawdzamy datę ważności, czyli rozkodowujemy numer seryjny na opakowaniu

Data ważności kosmetyku, to jedna z ważniejszych o ile nie najważniejszych informacji, które wg prawa polskiego powinna znajdować się na opakowaniu kosmetyku. Ale czy tak zawsze jest? Nie.
Producenci zamiast łatwej do przeczytania daty ważności drukują numery serii (to przynajmniej jest łatwe do rozszyfrowania) i numery / kody (?) niezrozumiałe dla zwykłego konsumenta.

Tak było i w moim przypadku, który zmusił mnie do poszukiwań w sieci...
Zacznijmy od początku...
Jakiś czas temu kupiłam krem do koloryzacji włosów firmy Schwarzkopf Palette. Leżał on sobie grzecznie w szafce, aż przyszła na niego pora. Wiadomo, że przeterminowanych kosmetyków się nie używa to i zaczęłam szukać datę ważności. I co? Nie znalazłam jej. Znalazłam tylko niezrozumiały ciąg cyferek nie mający nic wspólnego z datą ważności. Przynajmniej on tak dla mnie wyglądał.
Wujek Google jednak dał radę mi pomóc i wyszukał dla mnie fantastyczna stronkę z "kosmetycznym kalkulatorem", który pomaga określić datę produkcji kosmetyków i perfum przez kod lub numer partii, i zapewnia ogólne informacje na temat trwałości produktu.

Kalkulator kosmetyczny znajduje się na stronie http://checkcosmetic.net/


A teraz jak rozkodować kod z opakowania za pomocą Cosmetic Calculator

Kody są zazwyczaj na spodzie pudełka po kosmetyku (często są "wytłoczone") i ciężko je zauważyć. Jeśli kosmetyk nie posiadał pudełka, kod powinien być na denku, wieczku lub zgrzewie tubki.

1. Wybieramy markę/producenta

Select brand, czyli wybieramy markę / producenta

2. Wpisujemy kod z pudełka/opakowania i wciskamy "Calculate"

W Enter code wpusujemy kod z opakowania

Jak widzicie kosmetyk jest jeszcze ważny przez 13 miesięcy.
Data produkcji luty 2012, Twój produkt jest ważny jeszcze przez następne 13 miesięcy, jeśli NIE został otwarty


Uwaga: strona http://checkcosmetic.net/ jest niekomercyjna i niektóre nowe kosmetyki mogą być błędnie odczytywane, najlepiej sprawdzać kosmetyk co do którego macie wątpliwości bo został dawno wypuszczony na rynek

Jakie marki są obsługiwane przez kalkulator ważności kosmetyków?
Obecnie obsługiwane są następujące marki:
A: Amway, Anna Lotan, Anna Sui, Antonio Banderas Fragrances, Argital, Artistry, Arnaud, Aura Cacia, Avalon Organics, Aussie, Aveda, Avon, Axe, Beautycycle, Benefit Cosmetics,
B: Bioderma, Biotherm, Bobbi Brown, Borghese, Bourjois, Brelil, Bruno Banani, Brylcreem, Burberry, Burt’s bees, Bvlgari,
C: CAC, Cacharel, Camay, Caudalie, Calvin Klein, Cetaphil, Chanel, Charmzone, Chicco, Christian Dior, Christina, Christina Aguilera, Clairol Professional, Clarins, Clean & Clear, Clinique, Collistar, Coppertone, Covergirl, Crabtree & Evelyn,
D: Davidoff, DDF, DHC, Darphin, Diesel, Dolce & Gabbana, Donna Karan, Dove, Dr.Ci:Labo, Dr.Hauschka, Dr.Jart+, Dunhill,
E: Elizabeth Arden, Emilio Pucci, Escada, Estee Lauder,
F: Fekkai, Ferragamo, Fissan, Fresh,
G: Garnier, Giorgio Armani, Giovanni Cosmetics, Givenchy, Gucci, Guerlain, Guinot,
H: H2O+, Head & Shoulders, Helena Rubinstein, Herbacin, Herbal Essences, Hugo Boss,
I: IsaDora, It Cosmetics,
J: Jane Iredale, Janson, Janssen Cosmeceutical, Jo Malone, Joe Blasco, John Masters Organics, Juvena,
K: Kanebo, Kenzo, Kenzoki, Kerastase, Kiehl’s, Korff, Kose,
L: L’Occitane, L’Oreal, La Colline, La Mer, La Prairie, La Roche-Posay, Lab Series, Lacoste, Lancaster, Lancome, Laneige, Lierac, Lux,
M: MAC, Make Up Factory, Make Up For Ever, Mary Cohr, Mary Kay, Matis, Matrix, Mavala, Max Factor, Maybelline, Mentholatum, Missha,
N: NARS, NYX, NailTek, Naomi Campbell, Natural Instincts, Neutrogena, Nice ‘n Easy, Nina Ricci, Nioxin, Nivea, Nu Skin, Nutrilite, Nuxe,
O: Olay, OPI, Oriflame, Origins, Orlane,
P: Pantene, Paul Mitchell, Payot, Pert, Phyto, Pond’s, Puma, Pupa,
R: Radox, Ralph Lauren, Redken, Rejoice, Revlon, Rexona, Rimmel, RoC, Rossmann,
S: SK-II, Safeguard, Sans Soucis, Schwarzkopf, Sebastian Professional, Sephora, Shiseido, Shu Uemura, Simple, Sisley, Smashbox, Skin79, Skinfood, Sleek MakeUP, Sofina, St Ives, Stila, Styx, Sunsilk,
T: Talika, Thalgo, The Face Shop, Thierry Mugler, Tigi, Tom Ford Beauty, Tommy Hilfiger, Tony Moly, Too Faced, TRESemme,
U: Ungaro, Uriage,
V: Vaseline, Venus, Vichy, Vidal Sassoon, Viktor & Rolf, Versace, VO5,
W: Wella,
Y: Yves Rocher, Yves Saint Laurent.

Lista marek jest imponująca :o)

Myślę, że skoro mamy taki fajny deszyfrator kodów to warto zrobić sobie przegląd tego, co mamy zgromadzone w swoich kosmetyczkach, szafkach czy szufladach. Dlaczego? Zdecydowanie po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo użycia kosmetyków. Przecież nie chcemy nabawić się alergii, podrażnień czy innych wysypek na twarzy. Zdecydowanie warto śledzić terminy przydatności. W dodatku, jeżeli zauważymy, że produkt zmienił zapach, konsystencję albo np. kolor powinnyśmy go wyrzucić!
 
P.S. Moja farba okazała się przydatna do użycia, tak więc będzie kolor kasztanowy na moich włosach. :o)
 

25 komentarzy:

  1. ooo, bardzo ciekawe! większość produktów ma datę, ale rzeczywiście na niektórych nie idzie jej odnaleźć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dlatego ja nie lubię tych "bezdatowych" kosmetyków ale czasem jednak je kupuje... a jak się zapomni o nich to potem się szuka deszyfratora

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. i to bardzo, warto o nim pamiętać przy "długich kodach"

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. dziękuję, mam nadzieję, że się kiedyś przyda :o)

      Usuń
  4. Przydatny post, też kiedyś tego szukałam, ale dałam za wygraną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie dałam się łatwo i znalazłam, jednak wole zachować włosy przy farbowaniu ;o)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. potwierdzam :o) mój nowy "funkcjonalny przyjaciel" :o)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. nie da się temu zaprzeczyć :o) pomocny przy kosmetycznych porządkach :o)

      Usuń
  7. nie znałam, bardzo przydatny program :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z datami ważności ,zawsze mam problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie tylko Ty masz taki problem, ale gogle zawsze pomoże i dzięki niemu doszukałam się kalkulatora :o)

      Usuń
  9. Świetny post, nie wiedziałam o takim kalkulatorze, a często zdarza mi się mieć wątpliwości co do niektórych produktów... :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, cieszę się że komuś oprócz mnie się on przyda :o)

      Usuń
  10. Polecam ten artykuł http://www.goodies.pl/blog/data-waznosci-kosmetykow-uzywac-czy-wyrzucic/. tu jest wszystko wyjaśnione!

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam wszystkich serdecznie
    Bardzo przydatny post, cieszę się, że go znalazłam, od tej pory zawsze będę korzystać z kalkulatora.

    Nie mogę znaleźć w internecie, jak odszyfrować datę produkcji lub przydatności kosmetyków i farb do włosów marki Goldwell. Kalkulator podany powyżej nie obsługuje tej marki.
    Koleżanka posiada kilka farb do włosów tej marki, które leżą już dłuższy czas, i nie ma jak sprawdzić ich przydatności ( P0060155 - ten produkt jest nowy, ale może jest jakiś szyfr, którym można się posłużyć?)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Konkretny post, to lubię!

    OdpowiedzUsuń
  13. Osobiście kupuję kosmetyki w sklepie internetowym Cosmed24, który ma najwyższej jakości asortyment. Korzystam z niego od 2 lat i za każdym razem jestem zadowolona z zakupów. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeśli chcesz się o siebie zatroszczyć to zrób sobie prezent i wybierz się na stronę https://medikapoland.pl Tam znajdziesz dużą ilość produktów do medycyny estetycznej. Znajdziesz tam różnego rodzaju serum które naprawdę wspaniale działają na skórę. Polecam bardzo

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)

Każdy komentarz, dodanie do obserwowanych dodaje mi motywacji do dalszego pisania i wiem że ktoś czyta mojego bloga.

Razem twórzmy tego bloga.

Wasza opinia jest dla mnie bardzo ważna :)

Pamiętaj NIE SPAMUJ !